Pergi Debate Tsumami yang dianjurkan oleh UM

    Pada hari ini, saya dan kawan saya pergi ke Debate Tsumami iaitu aktiviti yang dianjurkan oleh UM. Kita berminat terhadap debate. Oleh itu, kita pergi ke UM dari UPM bersama-sama. Gambar ini ialah tiket saya dan tiket kawan saya. 

     Debate Tsumami ini ialah “debate exhibition ” antara dua pasukan. Satu pasukan ada 4 pembahas. 8 pembahas yang menyertai debate ini adalah pembahas yang terkenal.Debate ini ialah debate bertema politik dan topiknya ialah Dalam keadaan semasa, tindakan memperkuat United Malays National Organisation adalah betul atau salah. Perbahasan afirmatif berpandang adalah betul manakala pihak lawan perbahasan berpandang salah.

     Debate Tsumami ini juga menjemput ahli politik untuk memberi koment. Ahli politik yang dijemputi ialah Nga Kor Ming dan Teo Nie Ching. 



    Semasa kita masuk ke dewan yang akan menjalankan Debate Tsumami ini, kita boleh nampak banyak penonton belum datang. Kita datang terlalu awal kerana kita takut tidak ada tempat letak kereta. 

     Debate Tsumami ini sepanjang 3 jam dan kandungannya sangat bagus.Perkataan yang digunakan oleh pembahas sangat tepat dan tajam. 

     Saya amat mengangumi kecepatan tindak balas mereka. Pembahas yang memenangi pembahas optimum adalah pembahas di gambar di bawah.


     Selepas mengumumkan keputusan pemenangan, debate ini hampir habis. Kita menumpamg kereta kawan saya untuk balik ke UPM. 

Comments