Pesta Kolej UPM! Artis cina dijemputi

🙌🙌  Pesta Kebudayaan Kolej Serumpun(G12-persatuan orang cina) !🙌🙌


      Pada minggu ini, saya telah menyertai Pesta Kebudayaan Serumpun. Saya menyertai perancangan pesta Kebudayaan. Pada pesta Kebudayaan, saya harus membantu mengatur kerusi dan menghias dewan.

     Setelah menghias dewan, dewan dicantilkan dan keadaan dewan seperti gambar yang ditunjukkan di bawah.


    Di Gambar tersebut, sebahagian penonton telah masuk ke dewan dan menunggu pesta bermula. Tajuk pesta kebudayaan ialah perjalanan mesin masa. Mereka akan mununjukan unsur pelbagai dinasti mengikut susunan perubahan dinasti. 

   Oleh itu, beberapa juruacara pesta itu berpakaian mengikut pakaian pelbagai dinasti. Gambar di bawah ialah juruacara di pesta ini. 


     Setelah menjemput VIP iaitu felo Serumpun, MPK Serumpun dan Pengerusi G12. Mereka mengadakan acara permulaan iaitu berpusing jam besar. Ini bermakan pesta Kebudayaan ini bermula! 


     Persembahan juga bermula! Persembahan bermula dengan"Lion dance "
.

    " Lion "itu juga memberi gula-gula kepada penonton. Suasana di sini sangat mesra kerana semua penonton bersemangat untuk mendapat gula-gula.

   Selepas persembahan ini, persembahan seruling dan persembahan tatian traditional bermula. Kedua-dua persembahan ini mengandungi unsur dinasti awal China . Oleh itu, pakaian penyembah juga mengikut pakaian dinasti awal China. Pakaian dinasti awal itu dinamakan Hanfu.



 Persembahan diteruskan dengan persembahan nyayian. Setakat sini, perubahan dinasti telah berlaku. Oleh itu, penyayi berpakai pakaian yang lebih hampir dinasti moden ini.


    Lagu-lagu yang dinyayi ialah lagu gabungan. Mereka menyayi lagu lama iaitu lagu yang didengar oleh generasi ibu bapa saya hingga lagu popular kini.

    Selepas persembahan nyayian, pesta diteruskan dengan drama. Drama ini direkod dahulu dan dibayangkan di pesta itu.



     Seterusnya, artis Malaysia iaitu Danny yang dijemputi oleh Kolej kita mula menyayi Lagunya. Dia menyayi beberapa lagu dan juga mengadakan sesi Q&A dengan penonton dan juruacara.

   Dia juga memberi Album barunya kepada penonton. Keadaan di sini sangat mesra dan banyak penonton merebut Album itu dan menyebabkam keadaan berhuru- hara.

    Selepas sesi ini, Pesta Kebudayaan itu belum ditamat. Banyak sesi seperti sesi pengambilan gambar untuk semua penolong dan sesi menyayi bersama penonton berlaku.

     Akhirnya, pesta Kebudayaan ini ditamatkan. Saya berpengalaman banyak melalui pesta ini. 








Comments